Kunstens pluss

Foto: Munchmuseet

Da min mann Abdullah Alsabeehg og jeg dro på åpningen av Munchmuseets utstilling "Edvard Munch+ Jasper Johns" følte jeg et ubehag da jeg gikk inn døra. Jeg visste at jeg sannsynligvis var den eneste med hijab tilstede, og jeg kunne ikke unngå å føle meg utilpass der kunsteliten seilte forbi med vinglass i hånden med fornøyde og erfarne ansikter.

I det jeg kom inn, fikk jeg øye på min tidligere kunsthistorielærer. Hun påpekte noe veldig interessant, som lettet litt på min egen fremmedfølelse. Hvor er de med innvandrer bakgrunn? Hvor er det flerkulturelle mangfoldet på Tøyen? I dette øyeblikket fikk jeg en slags bekreftelse på at det jeg følte da jeg gikk inn dørene til Munchmuseet ikke bare var noe jeg gikk rundt og tenkte på.

Jeg har reflektert over hvorfor nettop Edvard Munchs bilder trenger å stå sammen med Jasper Johns verk. Munch er verdenskjent og kan fint stå alene, men utstillingen heter "Munch +" og det er nettopp plusset som er interessant. Munch sammen med andre internasjonale kunstnere skaper et mangfoldig møte. Det er nettopp det mangfoldet vi må dyrke. 

I to år har jeg vært aktiv som kunstner i Oslo. Min første utstilling var preget av et sterkt møte med det norske kunstmiljøet, i hvert fall slik jeg oppfattet det der og da. Jeg ble tatt imot som en spennende eksotisk kunstner med et «pakistansk maleri» (som forøvrig hverken fremstilte Pakistan eller var malt av en pakistaner).  Ved dette tidspunktet følte jeg mer på at jeg var annerledes, ikke fordi jeg ikke var norsk, men fordi jeg var den eneste med hijab. På en side var det fint å få oppmerksomhet rundt mitt arbeid, men på en annen side virket det som om det lå forventninger til at mitt arbeid også skulle representere islam, eller en fremmed kultur. 

De to eksemplene illustrerer et problem ved det norske kunstmiljøet. Kunstmiljøet, i hvert fall billedkunst, har få representanter med minoritetsbakgrunn. I tillegg virker det som at det er en forventning om at kunstnere med minoritetsbakgrunn skal begrense seg innenfor en bestemt sjanger/form. Men er det egentlig slik at hvis kunstnere med minoritetsbakgrunn gjorde nettopp dette, ville galleriene vært fylt av personer med minoritetsbakgrunn? Jeg mener at definisjonen på "norsk" og "flerkulturell" er i ferd med å endre seg. Våren 2016 skrev jeg masteravhandling om flerkulturelle ungdommers forhold til tegning og maleri. Forskningen baserte seg på egne intervjuer med ungdommer på Holmlia skole. Det var merkverdig å se at ungdommer med foreldre fra ulike land, som vokser opp i Norge, skaper et felles grunnlag for forståelse og oppfatning av samfunnet. Ungdommene med foreldre fra land som Gambia, Pakistan og Marokko hadde mer kunnskap om norsk kunst, enn kunsten fra deres foreldres hjemland. Dette viser at skillelinjen mellom flerkulturell og norsk er svakere enn man ofte tror. 

Ungdommene er fremtiden, og hvis vi vil ha en fremtid med mangfold innen kunstutøvende -og interesserte, må vi nettopp rette fokus mot dette.  Hvis kunsten i større grad utvides til det åpne og lett tilgjengelige, slik vi blant annet ser i gatekunsten,  vil flere bli eksponert for den. Hvis flere uetablerte kunstnere får utstillingsmuligheter, vil mangfoldet komme til syne uten at det forventes at kunstnere med minoritetsbakgrunn skal være et kulturelt og eksotisk innslag i det hvite landskap. Kunsten må speile det samfunnet vi lever i og menneskene som utgjør samfunnet. Ungdommene må kjenne seg igjen. Hvis vi får til dette, vil jeg kanskje ikke føle meg malplassert i Munchmuseet lenger. 

9 kommentarer

Stig

24.11.2016 kl.12:25

Veldig godt skrevet, Amina. Et interessant tema som jeg ikke var klar over! Stå på.

Khalid Raja

24.11.2016 kl.16:12

Altså, hvorfor du gå på den utstilling med bilder av personer og ting? Slike bilder er haram. Og det er hvorfor det ikke var flere innvandrere der, fordi dem er mer opptatt av ære og RESPEKT og holder seg borte fra steder med bilder og vin, og andre ting som er forbudt etter Quran og Sharia-lov. Husk at det er et spørsmål om RESPEKT!

Abdelghafour Sahraoui

24.11.2016 kl.16:29

Amina,

Bra skrevet. Det er flott at mangfoldet også representeres i kunstverden, noen må være den første.

Vi som i nordmenn som der litt anderledes ut er ikke så forskjellige fra Kari og Ola.

Stå på videre.

cromwell

24.11.2016 kl.23:08

Khalid Raja er grunnen til at vi ikke liker muslimer

så Amina om du kler deg som dem ikke bli overrasket

om du blir satt i samme bås

Inger

25.11.2016 kl.09:59

Du velger selv å bruke hijab, OK, da ser vi en muslim før vi ser deg uansett hvor du kommer fra eller hvem du er.

Som kunstner bør du kunne uttrykke deg fritt som alle andre, på tvers av kultur, religion og bosted. Men hijaben gir signal og gir "forventninger" som du kanskje ikke ønsker. Er det ikke så "enkelt"?

Så har du slike som denne Kahlid over her som forteller oss at egentlig kan ikke muslimer være kunstnere eller delta i det kunstneriske fellesskapet i det hele tatt. Joda, en kan bli forvirret av mindre.

Kunsten går jo på tvers av religion og etnisitet, norske kristne kunstnere maler da ikke stavkirker, kors, fjorder og fjell?

Jeg tror det er du selv som velger å stille deg i utenforskapet ved å bruke hijab, signalisere religion først, ikke overlat det ansvaret til andre.

Marie

25.11.2016 kl.12:02

At du som muslim viste deg der er veldig bra, men at

du brukte Hijab er ikke bra. Du ødelegger for andre

kvinner og likestillingen i landet du bor i.

Du må forstå at når du stiller opp i et kvinneunder-

trykkende skjerf, da må du tåle kritikk. Hadde du

villet være et godt eksempel, ta av deg dette under-

trykkende skjerfet, hjelp andre kvinner til å bli frie

også til å se kunst. Med hijab ødelegger du bare for

frie kvinner, så du gjør mer skade enn motsatt.

Veldig synd, fordi du skrev en del veldig bra.

Men du bor i Norge, og da må du tilpasse deg.

ANNY SKJÆRESETH

26.11.2016 kl.01:01

Igamle dager tok damene på seg et hodetørkle når de skulle stikke over til naboen i styggværet, men de gikk da ikke inne i store tørklær!

Nå er dette blitt et adelsmerke, se meg !

De kommer til et vestlig land og drar med seg disse ufyselige skikkene - hvorfor ?

Det tjener ingen dette ikke de utkledde, eller oss som lar oss provosere.

Vi kvittet oss med presteåket for over hundre år siden og vil ha oss frabedt å få et muhademeråk.

Pettersen

26.11.2016 kl.05:51

Du skal naturligvis gå kledd som du lyster.

Men å være kunstner med hijab gjør kanskje at folk ikke kommer til å gi deg den kunstneriske oppmerksomhet du ønsker?

Fordi du med hijabruken fastslår at du har underkastet deg en gammel firkantet bok som de fleste allerede kjenner innholdet av og hva de som underkaster seg innholdet i denne boka ønsker å oppnå med livet sitt.

Norsk kvinne

27.04.2017 kl.10:17

Et bra innlegg av Amina. Hvis du vil ha fokus på kunsten, så er det kanskje lurt å sløyfe det som du selv beskriver tar fokuset vekk fra det du vil fremheve?

Til deg Khalid. Det er du som er Haram.Hvor er din respekt for deg selv, som tydeligvis velger å bo i ett land med en kultur og skikker du forakter ? Hvor er din ære ?

La Amina som er en sterk og reflektert kvinne være i fred. Du, Khalid forteller med egne ord hvor liten og stakkarslig du er. HVORFOR reiser du ikke til et land med Haram og Sharia lover ? Du latterliggjør deg selv ! En liten mann som driter i det redet han bor i !

Skriv en ny kommentar

hits