hits

Kunstens pluss

Foto: Munchmuseet

Da min mann Abdullah Alsabeehg og jeg dro p pningen av Munchmuseets utstilling "Edvard Munch+ Jasper Johns" flte jeg et ubehag da jeg gikk inn dra. Jeg visste at jeg sannsynligvis var den eneste med hijab tilstede, og jeg kunne ikke unng fle meg utilpass der kunsteliten seilte forbi med vinglass i hnden med fornyde og erfarne ansikter.

I det jeg kom inn, fikk jeg ye p min tidligere kunsthistorielrer. Hun ppekte noe veldig interessant, som lettet litt p min egen fremmedflelse. Hvor er de med innvandrer bakgrunn? Hvor er det flerkulturelle mangfoldet p Tyen? I dette yeblikket fikk jeg en slags bekreftelse p at det jeg flte da jeg gikk inn drene til Munchmuseet ikke bare var noe jeg gikk rundt og tenkte p.

Jeg har reflektert over hvorfor nettop Edvard Munchs bilder trenger st sammen med Jasper Johns verk. Munch er verdenskjent og kan fint st alene, men utstillingen heter "Munch +" og det er nettopp plusset som er interessant. Munch sammen med andre internasjonale kunstnere skaper et mangfoldig mte. Det er nettopp det mangfoldet vi m dyrke. 

I to r har jeg vrt aktiv som kunstner i Oslo. Min frste utstilling var preget av et sterkt mte med det norske kunstmiljet, i hvert fall slik jeg oppfattet det der og da. Jeg ble tatt imot som en spennende eksotisk kunstner med et pakistansk maleri (som forvrig hverken fremstilte Pakistan eller var malt av en pakistaner).  Ved dette tidspunktet flte jeg mer p at jeg var annerledes, ikke fordi jeg ikke var norsk, men fordi jeg var den eneste med hijab. P en side var det fint f oppmerksomhet rundt mitt arbeid, men p en annen side virket det som om det l forventninger til at mitt arbeid ogs skulle representere islam, eller en fremmed kultur. 

De to eksemplene illustrerer et problem ved det norske kunstmiljet. Kunstmiljet, i hvert fall billedkunst, har f representanter med minoritetsbakgrunn. I tillegg virker det som at det er en forventning om at kunstnere med minoritetsbakgrunn skal begrense seg innenfor en bestemt sjanger/form. Men er det egentlig slik at hvis kunstnere med minoritetsbakgrunn gjorde nettopp dette, ville galleriene vrt fylt av personer med minoritetsbakgrunn? Jeg mener at definisjonen p "norsk" og "flerkulturell" er i ferd med endre seg. Vren 2016 skrev jeg masteravhandling om flerkulturelle ungdommers forhold til tegning og maleri. Forskningen baserte seg p egne intervjuer med ungdommer p Holmlia skole. Det var merkverdig se at ungdommer med foreldre fra ulike land, som vokser opp i Norge, skaper et felles grunnlag for forstelse og oppfatning av samfunnet. Ungdommene med foreldre fra land som Gambia, Pakistan og Marokko hadde mer kunnskap om norsk kunst, enn kunsten fra deres foreldres hjemland. Dette viser at skillelinjen mellom flerkulturell og norsk er svakere enn man ofte tror. 

Ungdommene er fremtiden, og hvis vi vil ha en fremtid med mangfold innen kunstutvende -og interesserte, m vi nettopp rette fokus mot dette.  Hvis kunsten i strre grad utvides til det pne og lett tilgjengelige, slik vi blant annet ser i gatekunsten,  vil flere bli eksponert for den. Hvis flere uetablerte kunstnere fr utstillingsmuligheter, vil mangfoldet komme til syne uten at det forventes at kunstnere med minoritetsbakgrunn skal vre et kulturelt og eksotisk innslag i det hvite landskap. Kunsten m speile det samfunnet vi lever i og menneskene som utgjr samfunnet. Ungdommene m kjenne seg igjen. Hvis vi fr til dette, vil jeg kanskje ikke fle meg malplassert i Munchmuseet lenger. 

9 kommentarer

Veldig godt skrevet, Amina. Et interessant tema som jeg ikke var klar over! St p.

Alts, hvorfor du g p den utstilling med bilder av personer og ting? Slike bilder er haram. Og det er hvorfor det ikke var flere innvandrere der, fordi dem er mer opptatt av re og RESPEKT og holder seg borte fra steder med bilder og vin, og andre ting som er forbudt etter Quran og Sharia-lov. Husk at det er et sprsml om RESPEKT!

Abdelghafour Sahraoui

Abdelghafour Sahraoui

Amina,

Bra skrevet. Det er flott at mangfoldet ogs representeres i kunstverden, noen m vre den frste.

Vi som i nordmenn som der litt anderledes ut er ikke s forskjellige fra Kari og Ola.

St p videre.

Khalid Raja er grunnen til at vi ikke liker muslimer

s Amina om du kler deg som dem ikke bli overrasket

om du blir satt i samme bs

Du velger selv bruke hijab, OK, da ser vi en muslim fr vi ser deg uansett hvor du kommer fra eller hvem du er.

Som kunstner br du kunne uttrykke deg fritt som alle andre, p tvers av kultur, religion og bosted. Men hijaben gir signal og gir "forventninger" som du kanskje ikke nsker. Er det ikke s "enkelt"?

S har du slike som denne Kahlid over her som forteller oss at egentlig kan ikke muslimer vre kunstnere eller delta i det kunstneriske fellesskapet i det hele tatt. Joda, en kan bli forvirret av mindre.

Kunsten gr jo p tvers av religion og etnisitet, norske kristne kunstnere maler da ikke stavkirker, kors, fjorder og fjell?

Jeg tror det er du selv som velger stille deg i utenforskapet ved bruke hijab, signalisere religion frst, ikke overlat det ansvaret til andre.

At du som muslim viste deg der er veldig bra, men at

du brukte Hijab er ikke bra. Du delegger for andre

kvinner og likestillingen i landet du bor i.

Du m forst at nr du stiller opp i et kvinneunder-

trykkende skjerf, da m du tle kritikk. Hadde du

villet vre et godt eksempel, ta av deg dette under-

trykkende skjerfet, hjelp andre kvinner til bli frie

ogs til se kunst. Med hijab delegger du bare for

frie kvinner, s du gjr mer skade enn motsatt.

Veldig synd, fordi du skrev en del veldig bra.

Men du bor i Norge, og da m du tilpasse deg.

ANNY SKJRESETH

ANNY SKJRESETH

Igamle dager tok damene p seg et hodetrkle nr de skulle stikke over til naboen i styggvret, men de gikk da ikke inne i store trklr!

N er dette blitt et adelsmerke, se meg !

De kommer til et vestlig land og drar med seg disse ufyselige skikkene - hvorfor ?

Det tjener ingen dette ikke de utkledde, eller oss som lar oss provosere.

Vi kvittet oss med presteket for over hundre r siden og vil ha oss frabedt f et muhademerk.

Du skal naturligvis g kledd som du lyster.

Men vre kunstner med hijab gjr kanskje at folk ikke kommer til gi deg den kunstneriske oppmerksomhet du nsker?

Fordi du med hijabruken fastslr at du har underkastet deg en gammel firkantet bok som de fleste allerede kjenner innholdet av og hva de som underkaster seg innholdet i denne boka nsker oppn med livet sitt.

Et bra innlegg av Amina. Hvis du vil ha fokus p kunsten, s er det kanskje lurt slyfe det som du selv beskriver tar fokuset vekk fra det du vil fremheve?

Til deg Khalid. Det er du som er Haram.Hvor er din respekt for deg selv, som tydeligvis velger bo i ett land med en kultur og skikker du forakter ? Hvor er din re ?

La Amina som er en sterk og reflektert kvinne vre i fred. Du, Khalid forteller med egne ord hvor liten og stakkarslig du er. HVORFOR reiser du ikke til et land med Haram og Sharia lover ? Du latterliggjr deg selv ! En liten mann som driter i det redet han bor i !

Skriv en ny kommentar